kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۸۰۲
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۳
چین

تبدیل مهدکودک‌ها به خانه سالمندان 

 
 
 
در چین مهدکودک‌ها در حال تبدیل شدن به خانه سالمندان است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، به نقل از فرانس پرس در یک مهدکودک سابق در شهر تائی‌یوان در شمال چین که اکنون به مرکز تفریحی بازنشستگان تبدیل شده است، سالمندان با آهنگ‌های خاطره‌انگیز به ابراز شادی می‌پردازند. این ابتکار عمل در پاسخ به چالش‌های ناشی از پیر شدن سریع جمعیت و کاهش نرخ زاد و ولد در این کشور صورت گرفته است.
طبق آمار رسمی، در دهه‌های آینده صد‌ها میلیون نفر از چینی‌ها به سن بازنشستگی خواهند رسید. در حالی که نرخ زاد و ولد در این کشور به طور مزمن پایین است.
طبق داده‌های دولتی، سال گذشته نزدیک به 15 هزار مهدکودک در چین تعطیل شد و ثبت‌نام ۵.۳ میلیون دانش‌آموز نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.
در «شانشی» صنعتی، جایی که جمعیت در حال کاهش است، سال گذشته ۷۸هزار مرگ و میر بیشتر از تولد وجود داشت.
به گفته رسانه‌های محلی، چندین مؤسسه دیگر در سراسر چین با موفقیت از آموزش پیش دبستانی به آموزش سالمندان روی آورده‌اند.
طبق آمار رسمی، چین سال گذشته شاهد افزایش قابل توجهی در جمعیت سالمند خود بود، به طوری که حدود ۱۷ میلیون نفر دیگر به افراد ۶۰ سال به بالا اضافه شد.
این گروه سنی در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهد، سهمی که طبق پیش‌بینی بخش اطلاعات اقتصادی
(Economist Intelligence Uni)، تا سال ۲۰۳۵ به حدود یک‌سوم از کل جمعیت این کشور خواهد رسید.
پکن قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ سیستم ملی مراقبت از سالمندان را راه‌اندازی کند، اما این کشور با کمبود خانه‌های سالمندان و نابرابری‌های منطقه‌ای قابل توجهی رو‌به‌رو است.
هفته آینده یک نشست اقتصادی مهم به آینده اقتصاد سالمندان اختصاص خواهد یافت.
دولت تخمین می‌زند که بازار محصولات و خدمات مربوط به سالمندان، از جمله گردشگری مخصوص سالمندان و مراقبت‌های پزشکی پیشرفته، تا سال ۲۰۳۵ به ۳۰ هزار میلیارد یوان (۴.۱۳ هزار میلیارد دلار) برسد.
با این حال، چین در تلاش است تا نرخ زاد و ولد رو به کاهش خود را که یکی از عوامل اصلی عدم تعادل جمعیتی این کشور است، افزایش دهد.